• Laagsteprijsgarantie, hoogste klantwaardering

  • Binnen 5 werkdagen gratis thuisbezorgd vanaf €150,-

  • Gratis retourneren binnen 30 dagen

Nieuwbouw Kees Smit Tuinmeubelen toch van start

Na een lange aanloopperiode, met onder andere een vertraging door de stikstofcrisis, gaat midden in de coronacrisis de nieuwbouw van Kees Smit Tuinmeubelen toch van start. 

Onzekere periode

Toen Nederland met COVID-19 geconfronteerd werd, was veel onzeker. Naast zorgen om de gezondheid, wat uiteraard het allerbelangrijkste is, nam ook bij Kees Smit Tuinmeubelen de onzekerheid toe. Deze onzekerheid had betrekking op het al dan niet openblijven van de Experience Stores XXL, het garanderen van de veiligheid voor de medewerkers en bezoekers, maar ook op de vraag hoe consumenten zich zouden gedragen. Een onzekerheid die nog steeds aanwezig is, ondanks dat deze even op zijn retour leek.

Henk Smit (algemeen directeur) vertelt hierover: “Corona maakt het lastig om te ondernemen. De toekomst blijft onzeker omdat niemand weet wat er gaat gebeuren en hoe het virus zich verder verspreidt en ontwikkelt. Gelukkig hebben wij, in onze branche, mogen ervaren dat veel consumenten het afgelopen seizoen hebben geïnvesteerd in hun tuin. Maar ook voor ons blijft het desondanks spannend wat de komende tijd gaat brengen.

Naast Corona, is de brand op 5 mei in ons magazijn in Vroomshoop ons niet in de koude kleren gaan zitten. Hierdoor is de noodzaak voor de nieuwbouw nog zichtbaarder geworden om de snelle groei goed te kunnen blijven faciliteren. Daarom ben ik extra blij dat we kunnen melden dat we deze week van start gaan met onze nieuwbouw op het XL Businesspark, een project waarmee we een paar jaar geleden al zijn gestart.

Te groot gedroomd

Wij geloven in ons concept en hebben ondanks alle onzekerheden vertrouwen in de toekomst. Wel ben ik me er gedurende het proces van bewust geworden dat dit grote trajecten zijn. Het droompand, waarin we ons distributiecentrum, de kantoren én de Experience Store XXL samenbrengen onder één dak, is voor nu dan ook te groot gedroomd. Ondanks dat er een vergunning is afgegeven voor het gehele traject, kiezen we ervoor om de bouw op te splitsen in twee fases. Daarbij heeft de bouw van het distributiecentrum met een kantoorfunctie voor de kantoren die nu aan Twentepoort Oost gevestigd zijn, de hoogste prioriteit. Dit maakt dan ook onderdeel uit van de eerste fase.

Doordat we onze tuinmeubelen uit voorraad leveren hebben we, om de snelle groei te kunnen blijven faciliteren, vaak moeten uitbreiden qua opslagruimte op andere locaties. Dit is logistiek gezien niet optimaal. Voor onze logistieke medewerkers is het fijn dat ze straks vanuit één centraal punt kunnen werken. Het grootste voordeel hiervan is dat onderling transport tussen de vele magazijnen niet meer nodig is. Hierdoor kunnen we slagvaardiger werken en de groei faciliteren. Dit stelt ons in staat om steeds een stapje verder te gaan in de klantbeleving.

Fase twee

Voor wat betreft de tweede fase twee heb ik mij het afgelopen jaar ook gerealiseerd hoe goed we met de Experience Store XXL op de huidige locatie zitten. De noodzaak om deze te verplaatsen is nu dan ook minder groot. In de aankomende jaren nemen we een besluit over deze tweede fase. Dit betekent dat de Experience Store XXL in Almelo voorlopig aan de Ambachtstraat gevestigd blijft.”

Ontwerp distributiecentrum en kantoren

Het distributiecentrum heeft een footprint van 30.000 m2. Door middel van stellingen en vloeren wordt hiermee een effectieve opslagcapaciteit van circa 85.000 m2 gecreëerd. De 32 laad- en losdocks in het distributiecentrum zijn flexibel in te zetten voor de ontvangst en de verzending van tuinmeubelen. Aan de zijkant van het pand bevindt zich een afhaalgebied. Hier komen tevens de parkeerplaatsen voor de medewerkers en de bezoekers. Het kantorendeel (ruim 1800 m2) bestaat uit twee verdiepingen. Deze bevindt zich aan de achterzijde van het pand (vanaf de A35 gezien). Aangezien het pand een retailbestemming heeft, rijden de bezoekers via een eigen aansluiting af- en aan.

Afgelopen week is het definitieve ontwerp door Henk Smit (algemeen directeur) en Arnold van der Meer (directeur supply chain) aan de medewerkers gepresenteerd. Daar waar de heren dit liever persoonlijk op de verschillende locaties hadden gedaan, was dit vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk. De presentatie heeft dan ook digitaal plaatsgevonden. Desondanks konden de heren rekenen op mooie en enthousiaste reacties vanuit #TEAMKEES. De medewerkers kunnen dan ook niet wachten op het eindresultaat. 

Sfeerimpressie

Van links naar rechts: Arnold van der Meer (directeur supply chain), Henk Smit (gehurkt – algemeen directeur), Kees Smit (grondlegger), Ohannes Malihas (directeur retail), Mitchel Oude Nijhuis (directeur marketing en e-commerce) en Wilma de Goede (financieel directeur)